Kurser og temadage
Kontakt os hvis I har specielle ønsker. Se også vores spændende tilbud nedenfor.
OBS: Flere af disse tilbud er midlertidigt lukket ned grundet risiko for udbredelse af COVID-19. Vi melder ud, så snart det er forsvarligt at åbne disse tilbud igen.
Praksisteam - Praksisnær kompetenceudvikling
Oplever I udfordringer i forhold til adfærdsforstyrrelser hos mennesker med demens? Det kan være en situation, hvor I som personalegruppe, har brug for at reflektere over jeres daglige praksis for at få nyt lys eller viden om en problematik?
Praksisteam kan hjælpe med:
- De kan hjælpe personalet med at omsætte deres faglige viden, så den bliver en kompetence de kan føre ud i praksis. Personalet bliver via. reflesioner bevidste om at se det enkelte menneske og hvilke behov der ligger bag adfærd. Samtidig rettes fokus på hvor meget egen adfærd og omgivelserne i miljøet påvirker beboeren.
- De kan hjælper med at tolke og oversætte beboerens behov. Hvad er beboerens ressourcer og hvordan giver man vedkommende det han/hun har behov for.
- De kan støtte personalegruppen i refleksion og vidensdeling af erfaringer. Sammen med personalet sættes der ord på den tavse viden og på denne måde højnes fagligheden og demensomsorgen styrkes.
For mere information, kan I kontakte assiterende leder Thea Buus Lynggaard
Tlf. 9982 3505
SOSU kurser om demens/ kompetenceløft på demensområdet
SOSU 1: Omsorg for personer med demens For personale der ikke har udvidet kendskab til demens.
Det drejer sig om et 10 dages kursus forløb der er delt i 4 blokke af hhv. 3, 2,3 og 2 dage.
Kurset kommer ind på hvordan faktorerne: Helbred, Demenssygdom, Livshistorie, personlighed og det omgivende miljø spiller ind i forhold til den adfærd man ser hos en borger med demens.
Personalet får indblik i arbejdet med det relationelle møde mellem personen med demens og andre. Samtidig, at de bliver opmærksomme på, ikke bare den demensramtes psykiske miljø men også deres eget psykiske miljø. Kurset er et split kursus hvor der veksles mellem at være på skole og hjemme i egen praksis så man gradvist får implementeret den nye viden i dagligdagen.
SOSU 2:Demens overbygning. For personale der har været på SOSU 1 eller er meget vidende inden for demensområdet.
Det drejer sig også om et 10 dages kursus forløb der er delt i 4 blokke af hhv. 3, 2,3 og 2 dage og handler om:
Neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde. Med udgangspunkt i et grundlæggende indblik i hjernens funktioner, udvikling, og sanseintegration kan deltageren observere beboeren samt inddrage denne viden og observationer i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde.
I det arbejde kan deltageren tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder samt reflektere over betydningen af egen adfærd i samspillet med beboeren.
Tilmelding:
Gå ind på tilmeldingsportalen her ligger vejledning (husk at logge ind med nem id) Ved tilmelding er der instruktion om hvordan du søger VEU godtgørelse
Problemer med tilmelding? Kontakt Jacob Thøgersen:
Mail: jat-aeh@aalborg.dk
Hjerne, emotioner og adfærd
Hjerne, emotioner og adfærd
Underviser: Helle Schimmell
OBS: Kurser med Helle Schimmell er aflyst resten af 2020 grundet risiko for udbredelse af COVID-19. Vi melder ud, så snart det er forsvarligt at åbne disse tilbud igen.
Demensramte mennesker, der oplever utryghed eller ubehag, viser dette i deres adfærd, enten ved udadrettet, urolig adfærd, eller apatisk stilhed. Adfærden kan se ud på mange forskellige måder. Det kan dreje sig om demensramte, der råber, vandrer, trænger ind i andre beboeres lejligheder, stjæler eller udviser seksualiserende adfærd.
Ofte tilskrives adfærden fejlagtigt den grundliggende sygdom eller personlighedstræk hos personen. De tilsvarende faglige tiltag retter sig derfor mod en begrænsning og korrektion af den uønskede adfærd. Men adfærden er drevet af grundemotioner. Grundemotioner er det, der bevæger mennesker, både i helt konkret og i overført forstand. Sådan er vores hjerne indrettet. Hvis det er grundemotioner, der ligger bag problemskabende adfærd, er det emotionsregulering snarere end adfærdskorrigering, der er svaret på de vanskeligheder, som den demensramte og hans/hendes hjælpere står i.
På dette kursus vil vi se på, hvordan man kan forstå uønsket adfærd ud fra neuropædagogisk og tilknytningsteoretisk viden om grundemotioner, samt hvilke handlemuligheder det udstyrer den professionelle med.
Forløbet indeholder følgende temaer:
• Personcentreret omsorg med tilknytning som fortegn
• Hjernens hierarkiske opbygning
• Hjerne, sind og relationer som et åbent system
• Arousalregulering og 'Window of Tolerance'
• Grundemotioner og udadreagerende adfærd
• Hjernens top-down og bottom-up processer i mødet mellem den professionelle og den demenslidende
• Forskellige former for plejekulturer
• Myter i demensfeltet
• Anerkendelsens betydning for udvikling og opretholdelse af identitet
• Hukommelsesformer
Undervisningen foregår på Skipper Klement plejecenter, Runddyssen 289 Svenstrup
Pris: 4.550,00 kr. Kurset er inklusiv fuld forplejning.
Kurset foregår fra kl. 8-14 hver gang.
For nærmere information:
Videnscenter for demens
Hverdage kl. 9.00-12.30
Telefon 99 82 35 10
Faglig ledelse i demensfeltet / kompetenceløft på demensområdet.
Kontakt Videnscenteret ved interesse for dette kursus:
Videnscenter for demens
Hverdage kl. 9.00-12.30
Telefon 99 82 35 10
Mette Borresen, Videncenter for Demens, Aalborg Kommune
- I samarbejde med Helle Schimmell
Baggrund
Erfaringer fra mere end 300 VISO-sager har vist, at kvaliteten af demenspleje og omsorg afhænger af den faglige ledelse. Det er en ledelsesmæssig opgave at sætte en demensfaglig værdihorisont, som medarbejderen kan orientere sig i forhold til og anvende til at skelne det gode fra det mindre gode. Uden sådan et pejlemærke sker det alt for ofte, at den stærkeste røst i feltet bliver den kulturskabende. En værdihorisont bygger på de grundlæggende antagelser om, hvad mennesker med en demenslidelse har brug for, og hvad man stiller op, når det er svært at komme til at hjælpe borgeren eller de pårørende.
Formål
Kurset har til formål at bidrage til den kontinuerlige udvikling af faglig ledelse hos den, der skal udstikke en demensfaglig retning og foretage vanskelige valg. Hvad får lederen ud af kurset?
Som leder vil du få viden, der sætter dig i stand til, på et fagligt kvalificeret grundlag:
- At sætte værdihorisonten for plejekulturen og kerneopgaven
- At gå i dialog med medarbejderne omkring vanskelige samspil med demensramte borgere
- At intervenere i forhold til forskellige opfattelser i personalegruppen af, hvorledes borgeren bedst mødes.
- At kunne identificere, hvori vanskelighederne består i samspillet mellem borger og medarbejder.
- At skabe forståelse for på hvilken måde de fysiske omgivelser enten fremmer eller hæmmer person- og relationscentreret omsorg.
- At kunne vurdere hvilke former for kompetenceløft, der er brug for og kunne prioritere mellem de mange tilbud og eksisterende ressourcer.
Temaer:
- Hvordan kan jeg ledelsesmæssigt tage hånd om de komplekse plejefaglige udfordringer i forhold til svært demente mennesker og deres pårørende?
- Hvordan forstås demens, som et komplekst syndrom?
- Hvorfor opstår såkaldt "udadreagerende adfærd"?
- Hvordan kan jeg lede fagligt når, adfærdsforstyrrelser er en del af hverdagen?
- Hvad er signalerne hos særligt sårbare pårørende og hvordan håndtere konflikter?
- Hvad kan viden om hjerne, sind og relationer bidrage med i forhold til ledelse i det demensfaglige felt?
- Hvad er arousal-pædagogik og hvordan anvendes det praksis?
- Hvordan inddrager jeg neuro- og socialpædagogik i hverdagen?
- Hvilken betydning har tilknytning, nærvær, kontakt og stimuli-regulering for demensramte?
Teoretiske oplæg
Tilknytningsforskning i dens nyere former, hvor der inddrages viden om hjernen:
- Tilknytning som bio-psykologisk vilkår
- Tilknytningsmønstre
- Arbejdsmodeller
- Grundemotioner
- Emotions- og arousalregulering
- Anerkendelsesteori
- Anerkendelsesformer
- Når alt ikke hverken kan eller skal anerkendes
- Konflikter og anerkendelse
- Ledelsesansvar i forhold til etablering af værdihorisont
- Teori om 'demens'
- Personcentreret demensomsorg
- Demenssygdomme og konsekvenser
- Socialpædagogik og demens
Arbejdsformer
Forløbet vil veksle mellem teoretiske oplæg og refleksioner i grupper. Der arbejdes undervejs med problemstillinger fra egen praksis med afsæt i den fælles teoretiske forståelsesramme
Undervisere:
- Mette Borresen
- Fagkonsulent, demensområdet, Aalborg Kommune, siden 2005
- Sygeplejerske, Suppleringsuddannelse I sundhedsfagenens filosofi og videnskabsteori, Århus Universitet 2000, Master I Humanistisk Sundhedsvidenskab og Praksisudvikling, Århus Universitet, 2003
- Helle Schimmell
- Ekstern konsulent ved Videncenter for Demens, Aalborg Kommune
- Cand. theol. Ph.d. om anerkendelse og kompetenceudvikling
- Lektor ved jordemoderuddannelsen og Neuropædagogisk Kompetencecenter 2008 - 2014
Frivilligkurser
Bliv frivillig på demensområdet! -og bliv uddannet til det.
Overvejer du at blive frivillig og give et frikvarter til pårørende, der passer et menneske med en demens-sygdom i eget hjem?
Det er en fordel hvis du har erfaring inden for sundhed, pleje eller pædagogik, men ikke et must. Måske er du under uddannelse, måske er du pensionist eller er et sted i livet hvor du kan afsætte lidt tid til et mennesker med behov for din hjælp. Det vigtigste er at du har hjertet på rette sted og ser dig selv som en rolig og stabil person.
Det er spændende og berigende at være frivillig på demensområdet!
Kunne du tænke dig at blive frivillig eller vil du gerne vide mere kan du kontakte:
Hvis du ønsker at blive frivillign kan du kontakte Aktiv med demens
→ Læs mere om at blive frivillig ved Aktiv med demens
Gratis undervisningsmateriale om demens til skoler
Demens fylder i livet - hos både den ramte og pårørende. Men det er ikke hele livet. Man kan være glad og sur. Man kan grine, huske og glemme. Man kan leve et liv fyldt med kærlighed, familie og venner, og have demens imens.
Der er blevet udviklet gratis undervisningsmateriale til folkeskoleelever. Undervisningsmaterialet er målrettet folkeskolelærere og demenskoordinatorer, der ønsker at formidle viden omkring demens til børn og unge, og er udarbejdet mellem Aalborg Kommune, Demens Imens og Sundhedsstyrelsen.
→ Se DemensImens' hjemmeside
Materialet indeholder:
- Undervisningsslides
- Underviser-vejledning, med henvisning til supplerende materiale på området
- Opgaveark / quizzer og film
- Brochure til lærere
- Forældrebrochurer
Nedenfor kan du finde links til undervisningsmateriale til folkeskolen:
→ Se undervisningsmateriale til 0-3. klasse
→ Se undervisningsmateriale til 4-6. klasse
→ Se undervisningsmateriale til 7-10. klasse
For nærmere information:
Videnscenter for demens
Hverdage kl. 9.00-12.30
Telefon 99 82 35 10
Faglig vejledning
Hos Videnscenter for demens Aalborg Kommune kan du gratis rekvirere faglig vejledning og sparring til medarbejdergrupper og ledere i Aalborg kommune.
Står i med en kompleks udfordring i plejen kan i kontakte Videnscenter for demens Aalborg Kommune for at høre om et individuelt vejledningsforløb til jeres medarbejdere og/eller undervisning indefor helt specifikke emner om demens og personorienteret omsorg.
Kontakt:
Leder af Videnscenter for demens Aalborg kommune, Lisbeth Thyrrestrup
Kontakt her